Depresszió és szorongás

Depresszió és szorongás

Publikálva: 20.05.2021

Nézet: 273

A depressziót és a szorongást általában az őszi és téli hónapokhoz társítjuk, de számos statisztika szerint a depresszió magasabb előfordulása a tavaszi időszakban is megfigyelhető. Annak ellenére, hogy a természet új életre ébred tavasszal, paradox módon a tavasz az az időszak, amikor a legtöbb öngyilkosság fordul elő. Hogyan lehet felismerni a depressziót, és mikor kell szakember segítségét kérni?
 

A depresszió diagnózisa


Érdektelenség és a motiváció hiánya, kedvtelenség, általános fáradtság, gyakori hangulatingadozások, álmatlanság vagy aluszékonyság, ingerlékenység, apátia, csökkent koncentrálóképesség, csökkent önértékelés és bűntudat, ezek mind a depresszió jelei. A depresszió extrém következménye az öngyilkosság vagy öngyilkossági kísérlet gondolata. A rossz hangulatnak általában van valamilyen kiváltó oka. Válás, egy szerettünk halála, a munkahely elvesztése, egy kellemetlen beszélgetés, munkahelyi konfliktus; ezek mind kiváltó okai lehetnek a hangulati problémáknak. Viszont, amikor a körülmények jobbra fordulnak, a szomorúság és az elkeseredés is eltűnik. A klinikai depresszió esetén nincs szükség kiváltó okra, és a körülöttünk lévő körülményektől függetlenül létezik.
 

Szezonális affektív zavar (seasonal affective disorder, SAD)


A tavaszi és őszi hónapokban különösen sok páciens keres szakembert szorongással járó depressziós hangulat miatt, amelyet szezonális affektív rendellenességnek neveznek. A betegségre jellemző tünetek lehetnek alvási problémák, étvágytalanság, szorongás és depresszió. Bár a szezonális affektív rendellenesség konkrét okai nem pontosan ismertek, számos tényező befolyásolja őket.
 
  • Szerotoninszint - A szerotoninszint csökkenése hatással van hangulatunkra és ingadozásokat idézhet elő. Ősszel, majd télen kevesebb a napsütéses órák száma, ami kihatással van szervezetünk szeratoninszintjére is. Tavaszra érheti el a minimum szintet, ami a nyomott hangulatot eredményezi ebben az időszakban.
  • Melatoninszint - Az alvásszabályozás és a diurnális ritmicitás szempontjából kulcsfontosságú a melatonin, mely a hipotalamusz (a köztiagy része) egy speciális magjában, a szuprakiazmatikus magban termelődik. Ezt nevezik a szervezet belső órájának, ugyanis a ritmusos működések összehangolásában játszik szerepet. Depresszióban a melatoninszintnek nem a mennyiségi eltérései, hanem a melatoninszint cirkadián ritmusának áthangolódása vezet a hangulat negatív irányú eltolódásához és a társuló pszichés tünetekhez.
 

A klinikai depresszió kezelése


A depressziós vagy szorongó érzések leküzdéséhez javasolt külső segítséget igénybe venni. Első körben kikérhetjük háziorvosunk véleményét, aki javasolni tud megfelelő szakembert. A depresszió viszonylag gyakori és korántsem olyan betegség, amely miatt szégyenkezni kellene. A depressziót gyógyszerekkel (antidepresszánsok) és pszichoterápiával kezelik. Ha úgy érzi, hogy depressziós, ne halogasson, kérjen segítséget minél előbb.
 

Magnézium


A depresszió kapcsán meg kell említeni a szervezet egyik alapvető elemét, a magnéziumot. A magnézium részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, az egészséges pszichológiai működés fenntartásához, valamint az idegrendszer normál működéséhez. A magnéziumot természetes úton is lehet pótolni. A zöld színű növények tartalmazzák, például a spenót, de van a magvakban, dióban, mogyoróban, mandulában, és a kakaóban is. Bár sokfajta növény tartalmazza, rendszerint kis mennyiségben van bennük, ezért is fontos a változatos étrend és a napi többszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás.
 

Étrend-kiegészítők és a mentális tevékenység támogatása


A mentális jólét étrend-kiegészítők segítségével is támogatható:
 
  • A Magnézium + B6 Aktív magas dózisban tartalmaz magnéziumot és B6-vitamint. A magnézium és a B6-vitamin részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, az egészséges pszichológiai működés fenntartásához, valamint az idegrendszer normál működéséhez.
  • A RelaxWell egy természetes hatóanyagokon alapuló étrend-kiegészítő, amely L-theanint, valamint Valeriana- és komlókivonat kombinációját tartalmazza, mely utóbbiakat tradícionálisan az egészséges alvás és alvásminőség támogatására alkalmaznak, mivel hozzájárulnak az idegrendszer megnyugtatásához.