A depresszió 10 jele

A depresszió 10 jele

Publikálva: 19.03.2019

Nézet: 954

Néha magad alatt vagy? Manapság az emberek sokszor használják a depresszió kifejezést, ha szomorúak, feszültek, vagy életük kellemetlen történései próbára teszik őket. Ezeknek az átmenetileg negatív mentális állapotoknak azonban nincs túl sok köze ahhoz a valódi kórképhez, amelyet depressziónak nevezünk. A depresszió egy mentális rendellenesség, amely szakértői segítséget igényel és nem múlik el csak úgy magától. A most következő, a depresszióra jellemző tüneteknek egyértelmű figyelmeztető jelekként kell szolgálniuk, mentális állapotunk komolyságára utalva.

1. Alvási nehézségek

Néha mindenkinek nehezére esik elaludni, de ha hosszabb ideje álmatlanságtól szenvedsz, vagy gyakran gyötörnek rémálmok, esetleg szorongás és pánik tör rád, ne becsüld alá és kérj segítséget. Az alvási nehézség, illetve az inszomnia nem biztos, hogy a kedélybetegség egyik következménye, sokkal valószínűbb, hogy a depresszió kialakulásának egyik okozója, de akár előjele is lehet. Szakemberek segítségével például kognitív viselkedésterápia alkalmazásával alakíthatóak át az alvási szokások, ezzel pedig a mentális egészség is fejleszthető. Ezenkívül érdemes megjegyezni, hogy a depresszió egyik tünete éppen az inszomnia ellentéte, vagyis a túlzott alvásigény, ezért erre is mindenképpen figyeljünk oda.
 
2. Túlevés vagy étvágytalanság

Az emberek egy része a negatív érzelmek hatására hajlamos a túlevésre, mások étvágytalansággal reagálnak. Előbbi kellemetlen érzésekkel és az elfogyasztott étel, valamint a hízás miatt bekövetkező bűntudattal társul, míg utóbbi esetben romlani kezd az illető általános állapota, mivel szervezetében tápanyaghiány alakul ki. Nem ritka az édesség fokozott kívánása sem a depresszióval küzdő betegek esetében, amely a túlevéssel is együtt járhat. Könnyen kialakulhat egy megtörhetetlen kör, ami a túlevést követő bűntudatból gerjedő koplalást, majd a jelentős súlyvesztés miatti újbóli túlevést eredményez. Az étkezési szokások felborulása a mentális problémák mellett fizikai betegséggé is alakíthatja a depressziót, akár túlevésről, akár koplalásról van szó.

3. Végtelen fáradtság

Előfordul, hogy képtelen vagy felkelni, amikor reggel szól az ébresztő? Olyan, mintha másnapos és teljesen kimerült lennél? A depressziós emberek ezeket az érzéseket tapasztalják meg olyan napokon is, amikor tovább alhatnak (például hétvégén). Ez az állapot gyakran válik valódi fizikai betegséggé, mivel hosszútávon gyengíti az immunrendszert. További következménye lehet, hogy elveszíti az illető az érdeklődését a napi tevékenységek iránt, de akár önmaga iránt is, elhanyagolja kötelességeit és önmagát is, ez pedig gyakran higiéniás problémákhoz is vezet. Sok depresszióval küzdő beteg számolt be libidóvesztésről is, ez mindenképpen ehhez hasonló tünetnek könyvelhető el. Ez a fajta fáradtság lehet a nem megfelelő alvás, felborult alvási ritmus eredménye is, azonban a lelki vagy érzelmi fáradtságra nem feltétlenül egy kiadós alvás a megoldás, kezelése ennél speciálisabb megoldásokat kíván. Mindenképpen forduljunk szakemberhez, ha hasonló tüneteket tapasztalunk magunkon vagy ismerősünkön. Az ebben szenvedő ember gyakran a legegyszerűbb dolgokat sem képes megtenni. Ezt az őt körülvevő emberek sokszor lustaságnak könyvelik el, emiatt gyakoriak az elítélések, kritikák, ami tovább csökkenti az amúgy is csekély önértékelést és emiatt gyakran jelentkezik erős bánat és az elutasítottság, megalázottság érzete. Ezért nagyon fontos a támogató környezet, amely felismeri és támogatja a kezelendő problémát, azonban ez kifejezetten nehéz feladat, ha a beteg nem jár közösségbe és hallgat az érzéseiről.
 
4. Romló memória

Azt veszed észre az utóbbi időben, hogy keresed a szavakat, vagy képtelen vagy visszaemlékezni olyan információkra, melyeket korábban azonnal fel tudtál idézni? A depresszió következtében agyunk nem működik megfelelően, és a romló memória e rendellenesség egyik leggyakoribb tünete. Gyakran tapasztalhatod emellett, hogy nagyon nehezen vagy szinte egyáltalán nem tudsz fókuszálni az olyan dolgokra, amelyek eddig nem okoztak kihívást. A depresszió gátolja a gondolkodás- és mozgásképességet, ezért szó szerint képtelenné válsz arra, hogy valamire odafigyelj. Ez például segíthet megkülönböztetni a szomorúságot a kedélybetegségtől, hiszen, bár levertség következtében is akadnak nehézségeink a fókuszálással, de mégsem lehetetlen, inkább kedv kérdése. Ezenkívül előfordulhat, hogy döntésképtelenné válsz, folyamatosan habozol a legegyszerűbb kérdések felett, és ezzel csak nő a szorongás is. Sokan érzik úgy, hogy romlottak az intellektuális képességeik is a depresszió kialakulásának következtében, azonban ezt a szakértők a motivációcsökkenésnek tudják be.
 

5. Fokozott szorongás

A szorongásos rohamok nagyon jellemzőek a depressziós betegekre. Folyamatos idegességet vagy erős belső szorongást élnek meg, mely megakadályozza, hogy lazítsanak, vagy egy tevékenységre hosszabb ideig koncentráljanak. Sokan hajlamosak folyamatosan rágódni olyan dolgokon, amelyeket nem ők irányítanak, vagy szoronganak olyan helyeken, ahol tömeg van. Ez a folyamatos nyugtalanság folyamatosan a depressziós betegek életének része, és gyakran okozhat dühöt, zavartságot és pánikrohamot is. Nincs kötve ez az ingerlékenység semmilyen történéshez, ez a fajta szorongás önmagát táplálja, és rengeteg tevékenység végzésében megakadályozza a depresszióval küzdő embereket. Jellemző tünete a depressziónak az érdeklődés beszűkülése, azonban ez a szorongás mellett könnyen ellenkezőjére fordulhat és kényszeres motoros nyugtalanság léphet helyébe, amely az agitált depresszió egyik jellemző tünete is lehet. Ilyenkor fizikai formában próbálja a beteg kivetíteni ezt a nyugtalanságot, ez gyakran jelentkezik kéztördelés, fel-alá járkálás vagy egyéb kényszeres testmozgás formájában.
 

6. Menekülés a valóság elől

Sokan isznak néha egy pohárral, hogy csillapítsák nemkívánatos gondolataik folyamatos érkezését. Akkor van gond, amikor a valóságból való kilépés szándéka alkalmi helyett rendszeressé válik. Ráadásul alkohollal párosítva a nyugalom helyett csak még rosszabb állapotot idéz elő. Mivel létezik ennek a jelenségnek egy fordított verziója is, amely a „szer miatti depresszió” nevet kapta, nem meglepő, hogy az alkohol nem a legjobb választás, ha az ember depresszióval vagy egyéb mentális betegséggel küzd. Nem véletlen az sem, hogy a depresszió és az alkoholizmus vagy drogfüggőség nagyon sok esetben kéz a kézben járnak, hiszen egy végtelen, ördögi körbe eshet az illető, ha a depresszió tüneteit tudatmódosító szerekkel próbálja enyhíteni, majd ezeknek a szereknek a hatására csak rosszabb lesz az állapotuk. Arról nem is beszélve, hogy az alkohol egy alapból legyengült szervezetre milyen káros hatással van, sőt, dehidratáció veszélyét is magában hordozza. Hasonlóan magas a kockázata egyes vényköteles gyógyszereknek, mivel erősen addiktívak. Ha azon kapod magad, hogy gyakran próbálod gyógyszerekkel vagy alkohollal javítani a hangulatodat, kérj szakértő segítséget, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az út semmi jóhoz nem vezet.
 
7. Az öröm megélésére való képtelenség

A világ nem változott meg. Még mindig vannak barátaid és hobbijaid családod, és hozzád közel állók, akik szeretnek Téged. Ugyanakkor úgy érzed, hogy nem tudod élvezni a társaságukat, és azt kérdezed magadtól, hogy hova lett az összes öröm. Nagyon gyakran ez a depresszió első és legjellemzőbb tünete. Általában mindig van legalább egy biztos pont az ember életében, amelyhez fordulhat rosszabb napokon, legyen szó bizonyos emberek társaságáról, egy sorozatról vagy ételről, azonban, ha egyáltalán semmiben sem találsz örömet, ideje segítséget kérned. A depressziónak ezt a tünetét gyakran nevezik „anhedóniának”, amely az örömre való képtelenséget jelenti, ez pedig sokat elmond arról, hogy milyen állapotban is lehet egy igazán depresszióra hajlamos illető. Az érdeklődés elvesztése nemcsak a tevékenységeket érinti, de az emberi kapcsolatokra is rányomhatja a bélyegét, ha az illető nem leli kedvét a társas kapcsolatokban sem, így kerüli a családi és baráti összejöveteleket és bezárkózik.  Mindezek mellett jellemző a depressziós, ezen belül az anhedóniás tünetekkel küzdő emberekre, hogy nem élvezik azokat az ételeket sem, amelyeket korábban szerettek, akár teljesen íztelennek is érezhetik azokat a fogásokat, amiket eddig szerettek. Mivel a depressziót önmagában nem könnyű felismerni, mert az ebben szenvedők sokszor elrejtik betegségüket, bűntudatuk van azért, mert nem élvezik az életet, ez a belső konfliktus még mélyebbre taszítja őket, amely mellett szinte lehetetlen, hogy bármilyen korábban kedvelt tevékenységet élvezni tudjanak.
 
8. A magány keresése

Nincs kedved bárkivel is találkozni és egyre zárkózottabb vagy. Ez az állapot egyáltalán nem kivételes, amíg nem tart túl sokáig. Úgy érzed, sehova nem akarsz menni, senkivel nem akarsz beszélni és még azt is utálod, ha fel kell venned a telefont? Akkor ez egyértelműen nem átmeneti mélabú, hanem valami komolyabb. Ezt a tünetet nagyon sűrűn okozza a depresszió gyerekeknél is, akiken megfigyelhető ilyenkor, hogy visszahúzódnak, nem beszélnek senkivel, elvonulnak a szoba csendesebb pontjaira, nem hajlandóak kimenni a házból. Gyakran ez a fajta elzárkózás az ilyen gyermekek társaiban piszkálódást, kiközösítést válthat ki, hiszen nem értik, miért viselkedik úgy, ahogy. Ez a plusz kirekesztés pedig sajnos csak olaj a tűzre. Nagyon fontos odafigyelni a gyerekeknél ezekre a tünetekre és minél hamarabb segítséget nyújtani nekik, hogy megtanulják elfogadni és kezelni a depressziót. Felnőtteknél azonban nehezebb észrevenni ezt a tünetet, hiszen például sokan egyedül élnek, otthonról dolgoznak vagy alapból nem annyira szociális emberek, ezért nincsenek annyira szem előtt egész nap, mint a gyerekek. A depressziós állapot gondolkodási, megismerési változásokkal is együtt jár, ezeket röviden úgy fogalmazhatjuk meg, hogy az „én”-re, a világra és a jövőre vonatkozóan negatív gondolkodási módok kerülnek előtérbe, amely mellett nem fér el sem más ember, sem a több személlyel való egyidejű kommunikáció.
 
9. Állandó bűntudat

Állandó fáradtság, a boldogság megélésére való képtelenség, apátia, energiahiány, tehát röviden az összes általad tapasztalt kellemetlen érzés kiválthatja belőled a bűnösség erős érzetét. Azt hiszed, hogy rossz ember vagy és teljes egészében a te hibád, hogy a fenti érzéseket éled meg. Végtelenül negatívan látod önmagad, a világot, a jövőd, pesszimista, reményvesztett leszel, koncentrációképességed gyengül. Elkezded megkérdőjelezni a saját értékeidet, sőt erősen kritizálod magad, negatív énképed fog kialakulni, sokszor pedig azon kaphatod magad, hogy már nem csak magadban fogalmazódnak meg ezek a gondolatok, de másoknak is elmondod ezeket. Az utóbbi esetben szerencsésebbnek mondhatod magad, hiszen a téged körülvevő emberek hamarabb észreveszik, hogy problémákkal küzdesz, és a segítségedre lehetnek. Azonban, ha egyedül sulykolod magadba ezeket a negatív gondolatokat, és nincs, aki meggyőzzön az ellenkezőjükről, azzal csak romolhat a helyzet. A depresszív gondolkodásra jellemző az úgynevezett „kognitív triád”, vagyis a negatív énkép, a negatív jövőkép és a másokkal kapcsolatos negatív várakozás, így sokszor nem fordul másokhoz az, aki hasonló gondolkodásmóddal küzd, ezzel pedig teljesen láthatatlanná válik mások számára a tünetrendszerekkel együtt. Ez a tünet átfordulhat egy olyan önutálatba is, amely öngyilkossággal kapcsolatos gondolatokat szülhet, ezekről a gondolatokról viszont már nem beszél az illető. Ezért a folyamatos önkritika és bűntudat érzete felmerülésekor már fontos észrevenni, hogy mivel is küzdesz valójában. Ne stresszeld magad még jobban ilyen gondolatokkal, és kérj orvosi segítséget. Egyszerűen vannak olyan dolgok, amelyeket nem tudsz befolyásolni. Ne stresszeld magad még jobban ilyen gondolatokkal és kérj orvosi segítséget. Egyszerűen vannak olyan dolgok, amelyeket nem tudsz befolyásolni.
 

10. Ok nélküli fájdalom

A depresszió nem csak pszichés problémákat okoz, de fizikai formában is manifesztálódhat (más szavakkal: a test és a lélek összeköttetésben állnak). A depresszió által meggyengített szervezet érzékenyebb a fájdalomra és bizonyos külső hatásokra, és emiatt nem érzed jól magad a bőrödben, vagy ismétlődő fizikai fájdalmat tapasztalhatsz. Az agyunk határozza meg, hogy testünk hogyan reagáljon a fájdalomra. Ha pedig a depresszió hatására alváshiánnyal, étvágytalansággal, mozgáshiánnyal küzdesz, immunrendszered olyannyira legyengülhet, hogy már nem fog tudni megvédeni az esetleges betegségek kialakulásától. A megfelelő vitamin- és tápanyagbevitelről mindig rendkívül fontos gondoskodni, ez pedig óriási kihívás lehet, ha a saját elménk fordul ellenünk, ezért testi egészségünk megőrzése érdekében is minél hamarabb kérjük szakember segítségét. A kedélybetegséggel járó hangulatzavarok testi tüneteket produkálhatnak, sőt, akár a teljesítőképesség hiányához is vezethet, és kialakulhat cukorbetegség, magas vérnyomás, de szélsőséges esetben akár komoly daganatos betegségek is. Depresszió esetén gyakori kísérő tünet az étvágyzavar, az emésztési zavarok, a székrekedés, a szédülés és a hányinger, ez mind a tápanyaghiányra visszavezethető tünetek közé sorolható. Gyakran elsőként ezekkel a testi tünetekkel fordulnak szakemberhez, aki ezeket a problémákat kezeli, de emiatt előfordulhat, hogy a tünetek mögött lévő depressziót nem ismerik fel azonnal. Előfordulhat az is, hogy a már meglévő problémák, például ízületi fájdalmak, emésztési problémák súlyosbodnak a depressziós tünetek kialakulása során. A depresszió tüneteinek egyébként csaknem 69%-a fizikai formában jelentkezik, idegrendszeri, légzőrendszeri vagy egyéb panaszok formájában.


Hangulatingadozást, ingerlékenységet, szomorúságot és hasonló érzelmeket sok tényező okozhat, melyeket, néhány kivétellel, magunk is tudunk befolyásolni. A szakértők egyetértenek abban, hogy a mentális egészségre komoly hatást gyakorol az étrendünk. Nem titok, hogy a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás pozitív hatással van az emberi pszichére. A B-vitaminok (B1, B2, B3, B6, B12 és a biotin), a C-vitamin és a magnézium a legfontosabb mikroelemek, melyek hozzájárulnak az idegrendszer normál működéséhez