A stressz figyelmeztető jelei

A stressz figyelmeztető jelei

Publikálva: 23.06.2021

Nézet: 40

Az akut stressz tipikus tüneteit, például fokozott szívdobogást, izzadást, légszomjat vagy a gyomor körüli szorítást mindannyian időről időre tapasztaljuk. Teljesen természetes jelenség, amely nem jelent komoly egészségügyi problémát.
 

Gond akkor van, ha krónikus stresszé alakul át, amely akár évekig is tarthat. Ez hatalmas terhet jelent a szervezetünknek, amelynek számos egészségügyi következménye lehet.

A stresszt nem lehet teljesen elkerülni, különösen a mai rohanó világunkban. Számtalan stresszor létezik - a fáradtságtól kezdve a szorongáson vagy a félelemen át a különféle személyes vagy munkahelyi problémákig, és a stresszel szembeni ellenállóképesség teljesen egyéni. Egy szituáció, amelyet Ön könnyedén kezel, egy másik embert teljesen kiboríthat, és fordítva. Fontos megtanulnunk felismerni azokat a viselkedésmintákat, amelyek jelzik számunkra a stressz tartós jelenlétét. Összegyűjtöttük a 10 leggyakoribbat.
 

1. Alvás közbeni fogcsikorgatás


Panaszkodott már arra a párja, hogy éjszaka felébreszti a fogcsikorgatás? Az úgynevezett bruxizmus általában alvás közben jelenik meg, és a tudósok szerint közvetlenül kapcsolódik a stresszhez és az érzelmi stabilitáshoz. Sokan nem is veszik észre, míg más embereknél komplikációkat okozhat, mint például gyakori fejfájás, állkapocsfájdalom és fülfájdalom.
 

2. Nem képes megtanulni valami újat


Azok a személyek, akik krónikus stresszt élnek át, nem képesek koncentrálni, és nagy nehézségekkel küzdenek az új dolgok elsajátításában. Ebben az állapotban a szervezet olyan hormonokat termel, amelyek megzavarják az agy azon területét, amely felelős az új információk megtanulásának képességéért.
 

3. Egészségtelen étkezés és elhízás


Bizonyára tapasztalta már. Egy kellemetlen munkahelyi szituáció, amely az otthon töltött pihenésre is rányomja a bélyegét. Ilyen pillanatokban könnyen elfogyhat egy nagy zacskó chips vagy egy egész tábla csokoládé. A hosszú távú stressz arra késztet minket, hogy az étkezéssel enyhítsük a belső feszültségünket (különösen olyan ételekkel, amelyek tele vannak cukorral és zsírral), ami előbb-utóbb súlygyarapodáshoz vezet.
 

4. Éjjelente forgolódik az ágyban


Rendszerint az intenzív stresszt átélő ember nagyon nehezen alszik el, mert több ezer gondolat kavarog a fejében, amelyeket nem tud irányítani. És ha sikerül is álomba ringatnia magát, reggel nehezen és kialvatlanul ébred.
 

5. A fésűben maradt hajcsomó


Előfordul, hogy néhány hajszál kihull fésülködés közben, de ha egy egész hajcsomó marad a fésűben, akkor érdemes nagyon odafigyelnünk. A krónikus stressz az alopecia areata egyik oka. Az alopecia areata egy autoimmun betegség, mely esetén fehérvérsejtek támadják meg a hajtüszőt, gátolják a haj növekedését, és hajhullást okoznak.
 

6. Gyakori szorongás


A hosszú távú elégedetlenség, kényelmetlenség és szorongás érzése egyértelműen figyelmeztet arra, hogy itt valami nincs rendben. Néha rémálmok is előjönnek, így éjszaka sem tud rendesen pihenni. Sok ember csak legyint ezekre a problémákra. Végül is ki elégedett manapság teljesen? Ne feledje azonban, hogy nagyon vékony jégen jár, ami hosszútávon depresszióba is átcsaphat.
 

7. Gyomorproblémák


A tartós feszültség hasi fájdalmat okoz, ami gyakran előfordul a stresszes embereknél. Különösen a nők szenvednek kellemetlen emésztési problémáktól, amelyeket az orvosok együttesen funkcionális béldiszpepsziának neveznek. Ez a kifejezés magában foglalhatja a székrekedést, hasmenést (vagy ezek váltakozását), görcsöket, puffadást vagy akár az irritábilis bélszindrómát.
 

8. Fertőzésekre és allergiára való hajlam


Közismert tény, hogy a krónikus stressz csökkenti az immunitást, ezért ronthatja az allergia tüneteit is (amelyek akár teljesen atipikus időszakban is jelentkezhetnek). A krónikus stressz alatt élő emberek a betegségeknek is jóval inkább ki vannak szolgáltatva. A szervezet tartósan megnöveli a kortizol stresszhormont, ami nagyon kimeríti a szervezetet. Ebben a kimerült állapotban egy gyengébb vírus is könnyen ágynak dönthet minket.
 

9. Valami mindig fáj


Az állandó feszültség és idegesség különféle fájdalmakat okozhat - merev nyaki izmok, szúrás a mellkasban, ízületi fájdalom, migrén, amelyek nemcsak a munkahelyen, hanem otthon is jelentkeznek. Ismerős? Akkor itt az ideje, hogy tartson egy kis szünetet.
 

10. Viszketés és pattanások


A kutatók azt találták, hogy az örökké ideges emberek lényegesen hajlamosabbak a krónikus bőrviszketésre (különösen a nők). A stressz aktiválja az idegrostokat és viszketést okoz. Ezenkívül pattanások megjelenését is okozhatja az arcunkon, ugyanis az immunrendszer meggyengülésével a bőrünk is kevésbé lesz ellenálló. Ezért stressz hatására a már meglévő bőrproblémák súlyosbodhatnak, különösen az atópiás ekcéma, a pikkelysömör vagy a pattanások.

Depresszió és szorongás
20.05.2021

Depresszió és szorongás

A depressziót és a szorongást általában az őszi és téli hónapokhoz társítjuk, de számos statisztika szerint a depresszió magasabb előfordulása a tavaszi időszakban is megfigyelhető. Annak ellenére, hogy a természet új életre ébred tavasszal, paradox módon a tavasz az az időszak, amikor a legtöbb öngyilkosság fordul elő. Hogyan lehet felismerni a depressziót, és mikor kell szakember segítségét kérni?
 

Olvasás tovább
Nézet: 268
Gyomorfájás a stressztől? Tudjuk, mit tehetsz ellene
02.08.2019

Gyomorfájás a stressztől? Tudjuk, mit tehetsz ellene

Napi szinten stresszelsz és valami vagy valaki mindig idegesít? Akkor csoda lenne, ha a gyomrod nem lenne érintett. Egyes tudományos kutatások szerint a gyomrunk a “második agyunk”, melynek sok egyéb mellett meg kell birkóznia aggodalmainkkal és érzelmeinkkel is. Ez a megterhelés fizikai szinten megmutatkozhat émelygés, váratlan alhasi fájdalom, étvágytalanság vagy gyomorégés formájában. A hagyományos orvoslásban ezeket a gyomorneurózis tüneteiként ismerik.

Olvasás tovább
Nézet: 8987