Így hat az álmatlanság az életminőségünkre

Így hat az álmatlanság az életminőségünkre

Publikálva: 23.06.2021

Nézet: 181

Az alvászavarok egyre több embert érintenek, beleértve a gyermekeket is. Az alkalmi alvászavarok, leggyakrabban álmatlanság a lakosság legfeljebb negyedét érinti. Az alvás minősége és időtartama nagyban befolyásolja az általános egészségi állapotot, hiánya számos egészségügyi problémával járhat. Cikkünkben megtudhatja, hogyan befolyásolja az álmatlanság az életminőséget, és miért olyan fontos orvoshoz fordulni.
 

Alvás és életminőség


Nemcsak az alvás időtartama, hanem az alvás minősége is nagy hatással van az egészségi állapotra és ezáltal az életminőségre. Az elegendő alvás szükséges a fizikai és szellemi regenerálódáshoz, a memórianyomok létrehozásához, az anyagcsere-folyamatokhoz és az immunreakciókhoz. Szakértők szerint azoknál a személyeknél a legalacsonyabb a halálozási arány, akiknek éjszakai alvási idejük 6-7, maximum 8 óra. Az 5 óránál rövidebb és 9 óránál hosszabb alvási időszakok növelhetik a szív- és érrendszeri betegségekkel, agyvérzéssel, a cukorbetegséggel, a túlsúllyal, az elhízással, a depresszióval és más egészségügyi problémákkal kapcsolatos kockázatokat.
 

Álmatlanság, a leggyakoribb alvászavar


Az álmatlanság olyan állapot, amelyben a beteg az alvást nehezen megvalósíthatónak, időszakosnak, nem kielégítőnek és rövidnek érzi. Az Egészségügyi Világszervezet szerint az a személy szenved álmatlanságban, aki (1) nehezen alszik el, (2) folyamatosan felébred az éjszaka folyamán, (3) hajnalban felébred és képtelen visszaaludni.
 

Pszichofiziológiai álmatlanság


A tanult vagy pszichofiziológiai álmatlanság általános alvászavar. A beteg előre szorong amiatt, hogy sokáig álmatlanul fog ágyában forgolódni. Ez az öngerjesztő félelem pedig még inkább nehezíti az elalvást, a kórkép ennek köszönhetően egyre súlyosbodik. A szaknyelv ezt az állapotot pszichofiziológiai inszomniának nevezi.
 

Az álmatlanság következményei


Az álmatlanság jelentősen rontja a beteg életminőségét, mert gyakran megakadályozza a napi feladatok ellátásában. A páciens állandó fáradtságot, álmosságot érez, koncentráció- és memóriazavart tapasztal, illetve komoly kockázati tényezőt jelent önmagára és másokra nézve pl. járművezetés közben. Az álmatlanság számos kellemetlen mentális és fizikai tünetet hordoz magával, mint például fokozott feszültséget, ingerlékenységet, gyakori hangulatváltozásokat, idegenkedést a különféle tevékenységektől, fejfájást, gyomor-bélrendszeri tüneteket, stb.
 

Az alváshigiéné szabályai

 
  • Csak akkor feküdjön le az ágyba, ha álmosnak érzi magát.
  • Azonos időben feküdjön le aludni és keljen fel minden nap, hétvégén is.
  • Lefekvés előtt szellőztesse át a szobát és távolítsa el a zavaró elemeket, beleértve az allergéneket.
  • 4-6 órával lefekvés előtt hagyja ki a kávét, a fekete vagy a zöld teát, a kólát. Ne dohányozzon és ne igyon alkoholt lefekvés előtt.
  • Ne fogyasszon nehéz ételeket közvetlenül lefekvés előtt.
  • Ha 30 percen belül nem tud elaludni, akkor keljen ki az ágyból, és végezzen valamilyen monoton tevékenységet (pl. olvasás).
  • Az ágyat csak alváshoz és szexuális tevékenységhez használja.
  • Végezzen fizikai aktivitást napközben.
  • Ne feküdjön le stresszes, ideges állapotban.
 

Támogassa az alvást étrend-kiegészítőkkel


A növényi kivonatokat tartalmazó étrend-kiegészítők kedvező hatással lehetnek az alvásra is. A RelaxWell egy természetes, elsősorban növényi hatóanyagokon alapuló étrend-kiegészítő, amely L-theanint, valamint Valeriana- és komlókivonat kombinációját tartalmazza, melyeket tradícionálisan az egészséges alváshoz és pihenéshez alkalmaznak. A Valeriana (magyarul macskagyökér) és a komló hozzájárulnak az idegrendszer megnyugtatásához, elősegítik az elalvást, továbbá támogatják az egészséges alvást és alvásminőséget.