Töredezett köröm: mi az oka?

Töredezett köröm: mi az oka?

Publikálva: 23.06.2021

Nézet: 124

Gyakran töredezik a körme? Ennek több oka lehet. A megfelelő körömápolás hiánya, illetve betegség is állhat a háttérben. A töredezett körmök gyakran érintik az időseket, mivel ez az öregedés természetes velejárója.
 

Se nedves, se száraz


Mosogatás, a kezek gyakori ázása vagy vegyszerekkel végzett munka. Ezek mind hatással lehetnek a körmök egészségére is. A körmök töredezése leginkább azokat érinti, akiknek munkája ezeket a feladatokat tartalmazza. Ha nem tudnak vagy akarnak munkahelyet váltani, aligha tudják elkerülni a problémát. Ezért munka közben sem szabad megfeledkezniük a védőkesztyűk használatáról.
 
A túlzott nedvesség törékeny és gyenge körmöket, de szárazságot is okozhat. Például egy nem megfelelő szappan, amely szárítja a körmöket, valószínűleg befolyásolja azok erejét. Ugyanez vonatkozik egyes mosószerekre.
 
A körömgomba is szerepet játszhat a körmök törékenységében - leggyakrabban a lábkörmökre van hatással. A köröm töredezésének okaként néha a hosszú távú stresszt is említik.
 

Kezelje a betegségeket, segítsen a körmeinek


A töredezett köröm különféle betegségek megnyilvánulása is lehet. Ezért érdemes háziorvossal is konzultálni a problémát illetően. A törékeny körmök gyakori oka a pajzsmirigy alulműködése.
 
A pajzsmirigy hormonokat termel, amelyek befolyásolják az anyagcserét. Ha ezek a hormonok nem elegendő mennyiségben termelődnek, akkor lassul az anyagcsere és a körmök tápanyagellátása sem megfelelő. Ha sikerül beállítani a pajzsmirigy működését (ezt orvosával egyeztetve gyógyszeres kezeléssel lehet megoldani), akkor a körmök állapotában is javulás várható.
 

Töredezett körmök és vérszegénység

 
A köröm törékenységét befolyásoló másik betegség a vérszegénység. A vérszegénységnek számos formája van, az egyik a vashiányos vérszegénység.
 
E betegség esetén a szervezet oxigénellátottsága nem megfelelő, mert a szervezet nem képes elegendő hemoglobint termelni. Ebben az esetben is érdemes konzultálni a háziorvosával első körben.
Emellett növelheti a vasban gazdag ételek fogyasztását. Magas vastartalmú ételek:
  • Máj: Vasban gazdag étel a máj, mely a vasat a szervezet számára könnyebben hasznosítható formában tartalmazza. 100 grammjában 30 mg vas található.
  • Tökmag: A tökmag egy nagyon finom és egészséges táplálék, ami magas vastartalommal rendelkezik – 12 mg/100 g. Ennek köszönhetően már napi egy maréknyi adag elfogyasztásával is elérhetjük a szükséges vasmennyiséget.
  • Szezámmag: Az E-vitamin és cink mellett vasat is tartalmazó szezámmag 100 grammjában 10 mg vas található.
  • Búzapehely: A búzapehely is sok vasat tartalmaz – 100 grammban 16 mg van belőle, ami magasabb, mint a zabpehely vastartalma. Utóbbiban mindössze negyed annyi, azaz 4,6 mg van.
 
Szükség esetén étrend-kiegészítőkkel is támogathatja körmei egészségét:
 
  • A Szelén Aktív magas dózisban tartalmaz szelént, ami hozzájárul a haj és a köröm normál állapotának fenntartásához.