A vas szerepe a szervezetünkben

A vas szerepe a szervezetünkben

Publikálva: 27.08.2020

Nézet: 230

Azzal tisztában vagyunk, hogy egyes vitaminok folyamatos pótlása elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezetünk egészségesen működjön.

Azonban arról könnyen megfeledkezünk, hogy a vitaminok mellett nyomelemekre is szükségünk van egészségünk megőrzése érdekében. Legfontosabb ilyen nyomelem a vas, mely a vörösvérsejt hemoglobinjának egyik alkotóeleme: segít, hogy az oxigén minden sejtünkhöz eljusson, éppen ezért nélkülözhetetlen a kiegyensúlyozott egészségi állapothoz. Így nem hunyhatunk szemet a megfelelő mennyiségű bevitele fölött. Már csak azért sem, mert a nyomelemeket a szervezet nem képes előállítani, így azokat kívülről kell bevinnünk. Átlagos étkezés során napi mindössze 4-5 mg vas jut a szervezetünkbe és ebből 1 mg hasznosul csupán - miközben egy átlagos felnőtt számára 14 mg a napi ajánlott beviteli referenciaérték.

Milyen tünetekkel járhat a vasban szegény étrend?

Amennyiben nem jut megfelelő mennyiségű vas a szervezetünkbe, vagy valamilyen okból kifolyólag nem tudja hasznosítani az elfogyasztott nyomelemet, könnyen lehet az eredménye rossz közérzet, gyakori fáradtságérzet, aluszékonyság, motiválatlanság, szájszárazság, sápadt, fakó bőrszín, rendszeres fejfájás, repedezett körmök és hajhullás – ez mind a vashiány mértékétől függ. Súlyosabb esetben okozhat vérszegénységet, ugyanis, ha nem áll rendelkezésre elegendő vas, a hemoglobin termelés csökkenhet. Emellett pedig mivel szinte minden sejtünkre hatással van, károsodhat az immunrendszerünk védekezőképessége is, csökkenhet a fertőzésekkel szembeni ellenállóképességünk, és károsodhat a hormonháztartásunk.

Hogyan pótolható?

Rendszerint a nem megfelelő táplálkozás okozza a hiány kialakulását, ezért fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy mit eszünk. Szigorú diéta, vegetáriánus életmód, esetleg megnövekedett szükséglet, mint például terhesség, vagy erősebb havi vérzés esetén fokozottan ügyeljünk rá, hogy ne hanyagoljuk el a vasbevitelt. Kiemelkedő természetes vasforrás a hús és a tojás, de a sóska vagy a spenót is nagy mértékben tartalmazza. Ezek mellett pedig a máj, olajos magvak, hüvelyesek, édesburgonya, sütőtök és a hántolt árpa is kiváló forrása lehet.

Elsődleges fontosságú tehát a megfelelő étrend, amit szükség esetén kiegészíthetünk vastartalmú étrend-kiegészítőkkel, ezenkívül ügyeljünk arra, hogy fogyasszunk megfelelő mennyiségű C-vitamint is, mert fokozza a vas felszívódását. Éppen ezért jó választás lehet komplex készítmények alkalmazása.

Egyes vitaminok, nyomelemek és gyógyszerek azonban gátolják a vas beépülését, így, ha például magnéziumot, valamilyen savcsökkentőt, antibiotikumot vagy hormonkészítményt is szedünk, fontos, hogy a felszívódást gátló készítmény és a vas bevitele között legalább kétóra szünetet tartsunk a zavartalan felszívódás érdekében. Illetve vegyük figyelembe más gyógyszerek, vitaminok hatását, ugyanis nagyon ritka esetben túl is adagolhatjuk a vasat, amennyiben szemet hunyunk a befolyásoló tényezők fölött. Túladagolás esetén émelygés, hányás, hasmenés, hasi görcsök, súlyosabb esetben vérnyomásesés, vérzés, sárgaság és májelégtelenség léphet fel.