Gyomorfájás a stressztől? Tudjuk, mit tehetsz ellene

Gyomorfájás a stressztől? Tudjuk, mit tehetsz ellene

Publikálva: 02.08.2019

Nézet: 4941

Napi szinten stresszelsz és valami vagy valaki mindig idegesít? Akkor csoda lenne, ha a gyomrod nem lenne érintett. Egyes tudományos kutatások szerint a gyomrunk a “második agyunk”, melynek sok egyéb mellett meg kell birkóznia aggodalmainkkal és érzelmeinkkel is. Ez a megterhelés fizikai szinten megmutatkozhat émelygés, váratlan alhasi fájdalom, étvágytalanság vagy gyomorégés formájában. A hagyományos orvoslásban ezeket a gyomorneurózis tüneteiként ismerik.

Ez a probléma az úgynevezett funkcionális zavarok kategóriájába esik, miszerint az orvosi vizsgálatok semmilyen rendellenességet nem mutatnak ki, nem található szervi elváltozás vagy sérülés a gyomorban, az illetőnek mégis vannak panaszai. Ez azért lehet, mert a valódi ok a fejünkben rejtőzik.
 
Negatív érzelmeink rossz hatással vannak emésztésünkre

Talán meglepő lehet, de gyomrunk egy idegekkel sűrűn átszőtt szerv, így minden kisebb zavarra érzékeny, nem is szólva az erős negatív érzelmekről, a pszichológiai egyensúly hosszú távú felborulásáról vagy a depresszióval kapcsolatos állapotról. Az életvitelünk helytelenségét mutató egyéb tünet lehet a puffadás, a hasmenés a hányás és az ételfogyasztás nélkül is jelentkező, kellemetlen teltség-érzet. Időnként teljes étvágytalanságot vagy nyelési nehézségeket is tapasztalhatunk. Gyomrunk ilyen és hasonló tünetekkel jelzi, hogy nem képes több aggodalmat, félelmet és stresszt befogadni. Időnként szinte mindenki kerül hasonló helyzetbe, például egy állásinterjú vagy az élet valamely nehéz döntésének meghozatala előtt. A gond akkor kezdődik, amikor állandó jelleggel tapasztaljuk ezeket a problémákat.
 
Szabadulj meg minden szeméttől

Tudtad, hogy az összes szerotonin 95 százalékát a beleink állítják elő? A szerotonin egy ingerület-átvivő anyag, az ún. „boldogsághormon”, amelytől jól érezzük magunkat. Kissé túlzóan fogalmazva: az elégedett pocak egyenlő az elégedett elmével, és ennek az ellentéte is igaz. Ha szeretnéd jól érezni magad, és megszabadulni a gyomorproblémáktól, akkor gondoskodnod kell a kiegyensúlyozott étrendről, ugyanakkor meg kell állnod, hogy mindenen idegeskedj. A kettő közül általában egyszerűbb az étrenden módosítani.

Ha leginkább olajban sült és zsíros ételeket, édességet, alkoholt, feketekávét, félkész termékeket, édes üdítőket, esetleg energiaitalokat fogyasztasz, akkor nem csoda, hogy nincs rendben a gyomrod (és te magad sem). Ezek helyett javasolt előnyben részesítened a könnyebb ételeket, a friss gyümölcsöket és zöldségeket, a teljes kiőrlésű pékárukat, az olajos magvakat, a hüvelyeseket, a barna rizst és a zabpelyhet. Mellé fogyassz sok tiszta vizet, friss zöldségleveket, vagy teákat, melyek kiválóak egy teljes méregtelenítéshez. A legkiválóbb méregtelenítő hatással rendelkező zöldségek a sárgarépa, a zeller, a petrezselyem, a káposzta, a paradicsom, a póréhagyma, a kelkáposzta, a cékla és az árpa.

Érdemes ezeket beépítened az étrendedbe, a gyomrod meg fogja hálálni. Illetve, ha már odafigyelsz arra, hogy mit eszel, fontos azt is tudnod, hogy a mikor sem mindegy. Közvetlenül lefekvés előtt nem javasolt már enni, lehetőleg időzítsd a vacsorát két-három órával korábbra. Jellemzően a reflux betegek körében igen gyakori az éjszakai gyomorfájás, amelyet okozhat a késői evés. De ugyanígy fordítva: a hajnali gyomorfájás pedig jelezheti a reflux jelenlétét. Ha a gyomorfájást hidegrázás is kíséri, akkor viszont mindenképpen keresd fel a háziorvosodat, mert könnyen jelezhet gyomorrontást vagy vírusfertőzést a fájdalom. Számos vírus okozhat hasfájást, melynek a stresszes életmód tökéletes melegágya.

Próbáld ki a gyógynövényeket, a meditációt és a jógát

A gyomorpanaszokat természetes úton is enyhítheted. Egyes gyógynövények segítik az emésztést, csökkentik az esetleges gyulladást a gyomorban, vagy egyszerűen csak nyugtató hatással lehetnek ránk, minek következtében elmarad a hasfájás. Ilyen lehet például a kakukkfű, a menta, a vérehulló fecskefű, az üröm, a kamilla, az orbáncfű, a körömvirág, az izlandi zuzmó, a fahéj, a szegfűszeg, és a kurkuma. Ezeket szinte mind fogyaszthatod tea formájában, de a kurkuma kiváló fűszerként is. A gyógynövények segítenek a puffadás, a gyomor gyulladása, enyhe bélirritáció esetén, enyhítik a görcsöket és megfogják a hasmenést, elősegítik a bélnedvek termelődését és csökkentik a savképződést, illetve egyes teáknak hangulatjavító hatásuk van. Az irritált emésztőrendszer számára előnyös lehet továbbá a lenmag, vagy az édeskömény fogyasztása.

Ugyanakkor a gyógynövények vagy az orvos által felírt gyógyszerek csak tüneti kezelésként szolgálnak. Ha valóban meg akarsz szabadulni a gyomorneurózistól, akkor pszichésen kell kezdened magaddal valamit. Az alap az életmód megváltoztatása és a törekvés a stresszhelyzetek mennyiségének korlátozására, illetve megfelelő kezelésére. Van, aki egyedül is megbirkózik ezzel, de néha érdemes lehet felkeresni egy tapasztalt pszichológus szakembert. Mindemellett pedig hasznos lehet a rendszeres fizikai aktivitás, néhány relaxációs technika, a meditáció vagy a jóga. Egyszerűen bármi jó, ami segít ellazulni és megszabadulni a stressztől.
 
A pszichoszomatikusok szerint

A gyomorpanaszokat gyakran az irigység okozza. Voltak már valamikor emésztési problémáid? Akkor tegyél fel magadnak néhány kérdést: “Zavar, ha másoknak van valamijük, ami nekem nincs? Ha valamiben jobbak, mint én?” Normális, ha néha irigykedünk. Persze, hogy dühös vagy, amikor azt látod, hogy a kollégád sikeresen lépdel felfelé karrierjében, míg te évekre megragadtál ugyanabban a pozícióban, pedig sokkal többre lennél képes. De változhatnak a dolgok. Ki tudja, miért irigykedik vagy fog egyszer irigykedni rád ez a kolléga. A saját utadat kell járnod anélkül, hogy mindig a sors által másoknak adott lehetőségekkel és esélyekkel foglalkoznál.