Nyári vitaminok – Ezekre figyelj!

Nyári vitaminok – Ezekre figyelj!

Publikálva: 20.07.2020

Nézet: 233

A megfelelő mennyiségű vitamin és ásványi anyag-bevitel pótlása fölött nyáron sem hunyhatunk szemet.

Annak ellenére, hogy nem tombol influenzaszezon és nincsenek mínuszok, még fontos, hogy ellássuk szervezetünket a szükséges tápanyagokkal. Bár a nyári gyümölcs- és zöldségkínálatnak köszönhetően gyerekjáték vitamin- és ásványi anyag szükségleteink biztosítása természetes forrásokból, mégis érdemes mérlegelni, hogy meg is tesszük-e. Nem elegendő, ha megnézzük a kertben a friss paprikát, el is kell fogyasztani, hogy a benne lévő vitamin bejusson a szervezetünkbe.

Mire van szükségünk?

Elsődlegesen figyeljünk a C-vitamin bevitelére nyáron is, ugyanis amellett, hogy szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében, hasonlóan fontos tényezője az energiatermelő anyagcsere folyamatoknak, továbbá hozzájárul a normál kollagénképződéshez, ezen keresztül pedig a csontok, a porcok, a fogak és a bőr normál állapotának fenntartásához. A másik létfontosságú vitamin a D-vitamin, melynek megfelelő mennyiségű bevitele szintén nem hanyagolható el nyáron sem. Hajlamosak vagyunk a napsütésben nem törődni vele, és abban a hitben tartani magunkat, hogy elegendő a téli hónapokban pótolni, azonban hiába süt a nap, ha a mindennapjainkat egy napfénymentes irodában töltjük. Így ugyanúgy nem tudja a szervezetünk a kellő mennyiséget előállítani, mint a hideg hónapokban.

Továbbá különös figyelmet kell már egészen tavasztól fordítanunk az E-vitamin bevitelére, ugyanis az erős napfény, vagy napégés hatására szabadgyökök képződhetnek a szervezetünkben, az E-vitamin pedig hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez. Ennek köszönhetően a sejtöregedés sebességének mérséklésében is szerepe van. Nyáron rendszerint aktívabbak vagyunk, több időt töltünk a szabadban, sportolunk, kirándulunk, illetve a nyár közeledtével gyakran kezdünk diétába, hogy a strandszezonra formába lendüljünk. Azonban érdemes odafigyelni arra, hogy a rendszeres mozgás és a kevesebb étel fogyasztása kalciumot és magnéziumot von el a szervezetünktől, ezért figyeljünk oda ezek bevitelére is.

Mit (t)együnk?

Az ideális az lenne, ha mindenki kellően változatosan étkezne, és természetes úton tudnánk pótolni a vitaminokat. Igyekezzünk kihasználni a nyári hónapok adta lehetőségeket. Fogyasszunk sok egrest, spenótot, sóskát, zöldpaprikát és bogyós gyümölcsöket, mely mind gazdag C-vitamin forrás, ugyanúgy, mint a citrusfélék. D-vitamin pótlás érdekében együnk egész évben sok tojást és gombát, illetve, ha egzotikus országba utazunk használjuk ki, és fogyasszunk lazacot, szardíniát, és tonhalat. Természetesen ezek itthon is beszerezhetőek egész évben, de mindig izgalmasabb a határon túl megkóstolni őket.

Természetes E-vitamin forrás a dión, a mandulán és a mogyorón kívül az avokádó, a kivi, a spenót, a brokkoli, és a petrezselyem. A földimogyoró, petrezselyem és az avokádó E-vitamin tartalma mellett magas Q10-koenzim tartalma miatt is ajánlott. A magnézium kedvéért pedig együnk minél több görögdinnyét, mely rendkívül gazdag C-, és B-vitaminban is. De ha úgy érezzük, hogy még több magnéziumra van szükségünk, ehetünk tököt, tarkababot, mákot, banánt, és bármilyen zöld leveles zöldséget.