Fusson el az ízület gyulladás elől, amíg még nem késő!

Fusson el az ízület gyulladás elől, amíg még nem késő!

Publikálva: 19.04.2018

Nézet: 0

A fájdalom-csillapítók nem adnak hosszútávú megoldást. Váltson életmódot, az jobb megoldás.

Ez a betegség gyakorlatilag minden ízületet érint, különösen a nagyobbakat, mint a térd, csípő és a vállak, de a gerincet és a kézben lévő kisebb ízületeket is. Nagyban megnehezíti a betegek életét, mivel nagy fájdalommal és a mozgás beszűkülésével jár.

Az ízületgyulladás elsősorban az 50 felettieket érinti, de megjelenhet egyeseknél a harmincas éveikben vagy hamarabb. A fiatalok esetén a nem megfelelően választott sportok lehetnek a hibásak, melyek leterhelik az ízületeket ugrásokkal, esésekkel (tenisz, aerobik, foci, kosárlabda, röplabda stb.) A fokozatos hízás is gyakori ok szokott lenni. Ugyancsak problémát jelenthetnek a jövőben az ismétlődő kisebb ízületi sérülések. 

A porcok, melyeken több a lyuk, mint a svájci sajton

Az ízületgyulladás károsítja a porcokat is. Ezek a kötőszövetek lefedik a csontok végét és alakítják az ízületek vonalát, lehetővé téve a könnyed és fájdalommentes hajlítást. Az ízületgyulladás kezdeti szakaszában a porc elveszti eredeti rugalmasságát és kisebb rések keletkeznek az eredetileg sima felületen. Ezek a rések elkezdenek mélyülni, míg el nem érik a csontot. A porc kisebb letört darabjai bekerülnek a ízületi tokba és károsítják a környező szalagokat. A porc felépítése megváltozik és csontkinövések keletkezhetnek az ízületek peremén.

Fájdalom és reggeli merevség

Az ízületgyulladás egyik első és félreérthetetlen tünete az ízületi fájdalom és a reggeli merevség – más szóval, nehéz megmozdulni felkeléskor. Ez a probléma elsősorban a térdet érinti, melynek kell egy 30 perc, mire megfelelően lehet mozgatni. További szövődmények is megjelenhetnek a gyulladás miatt, úgy, mint a duzzanat, mely a folyadék torlódásból adódik. Az ízületgyulladás előre haladottabb állapotában a mozgás képessége már erősen korlátozódik, mely sokszor az érintett ízület deformálódásához vezethet.

Egyéb kockázati tényezők

A fent említett okok mellett számos egyéb dolog is szerepet játszik az ízületgyulladás kialakulásában. Például az ún. krónikus ízületi gyulladás lehet öröklött is. Az ízületgyulladás kialakulásának veszélye fokozódik a változókor ideje alatt, valamint a hipermobilitás szindrómában (az ízületek mozgékonysága a normális fiziológiás értéket meghaladja) szenvedők jóval veszélyeztetettebbek ilyen téren. Ha cukorbetegségben szenved, akkor szintén nagyon az esély rá.

Megfelelő mozgás és étrend

Az ízületgyulladás kezdeti szakaszában a házi orvosa valószínűleg bizonyos sportokat fogja ajánlani, úgy mint az úszás, séta vagy biciklizés. Fontos továbbá a megfelelő étrend kialakítása. Először is, ki kell hagyni a táplálkozásból a felesleges zsírokat és édességeket; több gyümölcsöt, zöldséget, halat és szárnyast kell fogyasztani. Az étrendjének tartalmaznia kell megfelelő mennyiségű vitaminokat, például C, E és D vitaminokat és kerülni kell a krumpli fogyasztást és egyéb burgonyaféléket, mivel alkaloidokat tartalmaznak, melyek súlyosbíthatják az ízületi problémákat.

Gondoskodjon ízületeiről

Figyeljen testére és edzzen kíméletesen, anélkül, hogy ízületeit túlzottan leterhelné. Hordjon olyan cípőket, melyeknek puhább a talpuk, így felfogják az egyes hatásokat. Az optimális súly megtartása szintén nagyon fontos. Egyen egészségesen és lássa el megfelelő tápanyagokkal az ízületeit. Az ízületi tokban megtalálható kollagén rostok szintén bevihetők az étrendből. A megfelelő táplálkozás biztosítja a szükséges antioxidánsokat, mint például a C-vitamint, amely hozzájárul a kollagén képződéshez és ezáltal támogatja a csontok és porcok működését. Egyes étrend-kiegészítők komplex összetételükkel ezen tápanyagokon túl glükozamint és kondroitint is tartalmaznak, melyek szintén megtalálhatók szervezetünkben. Mostanság a szakértők fokozott érdeklődést mutatnak bizonyos növényi kivonatok iránt, melyek hozzájárulnak az egészséges ízületekhez és támogatják a rugalmasságukat. Ilyen például a fehér fűz (Salix alba), a kurkuma (Curcuma longa) vagy az indiai tömjénfa. (Boswellia serrata). Ezek az étrend-kiegészítők elérhetőek a patikákban és webáruházunkban.