Előzze meg az ízületgyulladást, míg nem késő!

Előzze meg az ízületgyulladást, míg nem késő!

Publikálva: 19.04.2018

Nézet: 4149

A fájdalom-csillapítók nem nyújtanak hosszútávú megoldást. Az életmód-váltás ellenben áttörést hozhat.

Az ízületi gyulladás gyakorlatilag minden ízületet érinthet, elsősorban persze azokat, amelyek nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mint a térd, a csípő és a vállak. De a gerincet és a kézben lévő kisebb ízületeket is érintheti. Nagyban megnehezíti a betegek életét, mivel nagyfokú fájdalommal jár, amit általában a mozgás beszűkülése is kísér.

A betegség elsősorban az 50 éven felülieket érinti, de megjelenhet egyeseknél a harmincas éveikben vagy akár hamarabb is. A fiatalok esetében leginkább a nem megfelelően választott sportok lehetnek a hibásak, melyek leterhelik az ízületeket ugrásokkal, esésekkel, ilyen lehet a tenisz, az aerobik, a foci, a kosárlabda, a röplabda, stb. Emellett a nagyobb fokú hízás is gyakran áll a probléma hátterében, hiszen a túlsúllyal is nem megszokott terhelést kap a szervezetünk. De ugyancsak problémát jelenthetnek a folyamatosan ismétlődő kisebb ízületi sérülések is.


A porcok, melyeken több a lyuk, mint a svájci sajton

Az ízületi gyulladás amellett, hogy komoly fájdalmakat produkálhat, amivel a mozgásban is hátráltatja a beteget, károsítja a porcokat is. Ezek a kötőszövetek lefedik a csontok végét és alakítják az ízületek vonalát, lehetővé téve a könnyed és fájdalommentes hajlítást. Az ízületi gyulladás kezdeti szakaszában a porc elveszti eredeti rugalmasságát és kisebb rések keletkeznek az eredetileg sima felületen. Ezek a rések elkezdenek mélyülni, míg el nem érik a csontot. A porc kisebb letört darabjai bekerülnek az ízületi tokba és károsítják a környező szalagokat. A porc felépítése megváltozik és csontkinövések keletkezhetnek az ízületek peremén.

Fájdalom és reggeli merevség

Az ízületi gyulladás egyik első és félreérthetetlen tünete az ízületi fájdalom és a reggeli merevség – más szóval, nehéz megmozdulni felkeléskor. Ez a probléma elsősorban a térdet érinti, melynek kellhet akár harminc perc is, mire megfelelően lehet mozgatni. De gyakori, hogy hátfájással vagy vállmerevséggel ébred a beteg, amennyiben gerinc- vagy vállízületi gyulladással áll szemben. Ezekben az esetekben is idő, mire úgymond bemelegszik az adott testrész. További szövődmények is megjelenhetnek a gyulladás miatt, úgy, mint duzzanat, mely a folyadék torlódásból adódik. Az ízületgyulladás előrehaladottabb állapotában a mozgás képessége már erősen korlátozódik, mely sokszor az érintett ízület deformálódásához vezethet.

Egyéb kockázati tényezők

A fent említett okok mellett számos egyéb dolog is szerepet játszik az ízületi gyulladás kialakulásában. Például az ún. krónikus ízületi gyulladás lehet öröklött is. Az ízületi gyulladás kialakulásának veszélye fokozódik a változókor ideje alatt, valamint a hipermobilitás szindrómában (az ízületek mozgékonysága a normális fiziológiás értéket meghaladja) szenvedők jóval veszélyeztetettebbek ilyen téren. A cukorbetegségben szenvedőknek szintén nagyobb az esélye rá. De sokszor a helytelen napi rutin vagy körülmények eredménye is lehet főként a fiatalkori ízületi gyulladás. Fontos, hogy a könyök és a hát támasztva legyen, ha sokat ülünk a számítógép vagy íróasztal előtt. Ügyeljünk a helyes kéz-, láb- és törzstartásra. Ebben sokat segít egy napi sok órás munkára kialakított szék. Illetve, ha hirtelen kezdünk sportolásba, vagy emelünk a dózison, akkor ügyeljünk a fokozatosságra és a megfelelő védelemre.

Megfelelő mozgás és étrend

Az ízületi gyulladás kezdeti szakaszában a háziorvos valószínűleg a betegségnek megfelelő sportokat fogja ajánlani, úgymint úszás, jóga, séta vagy biciklizés. Ezek mellett azonban fontos a megfelelő étrend kialakítása is. Először is, ki kell hagyni a táplálkozásból a felesleges zsírokat és édességeket; javasolt emelni a gyümölcsök, a zöldségek, a halak és a szárnyasok fogyasztását. Az étrendnek tartalmaznia kell megfelelő mennyiségű vitamint, mint például C-, E- és D-vitamint. Ha már fennáll a probléma, akkor átmenetileg javasolt helyi vagy szájon át szedhető gyulladáscsökkentőket alkalmazni.

Gondoskodjon ízületeiről és őrizze meg egészségét

Figyeljünk oda a testünkre és sportoljunk kíméletesen, anélkül, hogy ízületeinket túlzottan leterhelnénk. Javasolt olyan cipőket viselni, melyeknek puhább a talpuk, így felfogják az egyes hatásokat. Az optimális testsúly megtartása szintén kiemelkedően fontos. Táplálkozzunk egészségesen, és lássuk el megfelelő tápanyagokkal a szervezetünket, ezzel együtt az ízületeinket. Az ízületi tokban is megtalálható kollagénrostok szintén bevihetők az étrenddel. A megfelelő táplálkozás biztosítja a szükséges antioxidánsokat, mint például a C-vitamint, amely hozzájárul a kollagén képződéshez és ezáltal támogatja a csontok és a porcok működését. Egyes étrend-kiegészítők komplex összetételükkel ezen tápanyagokon túl glükózamint és kondroitint is tartalmaznak, melyek szintén megtalálhatók az ízületi porcokban. Mostanság a szakértők fokozott érdeklődést mutatnak bizonyos növényi kivonatok iránt, melyek hozzájárulnak az ízületek egészségének megőrzéséhez. Ilyen pl. a fehér fűz (Salix alba), a kurkuma (Curcuma longa) vagy az indiai tömjénfa (Boswellia serrata), mely hozzájárul az ízületek rugalmasan tartásához.

A Proenzi termékek tartalmazzák az említett összetevőket, ezáltal az ízületi gondoskodás részét képezhetik. Tegyen már ma ízületei egészségéért!