Az egészséges szívhez megfelelő üzemanyag kell

Az egészséges szívhez megfelelő üzemanyag kell

Publikálva: 18.09.2018

Nézet: 166

Magyarországon a halálozások közel 50 %-át okozzák szív- és érrendszeri betegségek. Ezeknél a legfőbb rizikófaktorok egyike az életmód. A jó hír az, hogy ezt a tényezőt Te magad is befolyásolhatod, ha úgy döntesz, gondolsz a szívedre.

A zsíros húsok, az édességek és a gyorsétttermi ételek, a jelentős alkoholfogyasztás és a túl sok iparilag előállított étel; és a másik oldalon a friss gyümölcsök és zöldségek, a teljes kiőrlésű búzafélék és a jó minőségű fehérjék hiánya. Az étrendünk ezen rossz szokásai előbb-utóbb szívverésünk megállását okozzák. Tehát mit együnk, hogy jót tegyünk a szívünknek?
 
Oszd negyedekre a tányérod

Van egy egyszerű és praktikus segítség a megfelelő étrend kialakításához: az úgynevezett egészséges tányér. Hogy működik? A következőképpen osztd fel az ételed: egynegyede álljon zöldségekből – minél változatosabb, annál jobb, (a burgonya nem számít, mert az egy egész más csoportba tartozik). A második negyed a gyümölcsöké – ideális esetben az évszaknak megfelelően és mindenféle színekben. Kiválthatod zöldségekkel, bár akkor ezek adják majd a teljes adagod felét. A harmadik negyed foglalt a jóminőségű fehérjék számára (a hús és a hal mellett ehetsz hüvelyeseket, tojást, dióféléket vagy olajos magvakat). Az utolsó negyedhez tartoznak a köretek, és néha kipróbálhatod például a kölest, a zabot, a kovászos kenyeret vagy a barna rizst, és ha lehet, kerüld a tésztaféléket.
 
Fogd vissza a “rossz” zsírokat

Szintén tanácsos csökkenteni a “rossz” zsírok bevitelét, melyekben a telített zsírsavak vagy transzzsírsavak dominálnak. A legnagyobb mennyiségű “rossz” zsír a disznózsírban, a zsíros húsokban, a füstölt húsfélékben, a teljes tejben, a desszertekben, egyes fagyasztott termékekben, édességekben és bizonyos cukrászsüteményekben található. Másfelől “jó” zsírokat tartalmaznak az olyan ételek, mint a jóminőségű növényi olajak (kivéve a pálmaolaj), a diófélék, az olajos magvak és a zsíros tengeri halak (lazac, hering, makréla és szardínia). További nagyon fontos tápanyagokat (antioxidánsokat, vitaminokat, rostokat) tartalmazó ételek például a spárga, az avokádó, a brokkoli, a spenót, a bab, az articsóka, a chiamag, a zöld tea, a fahéj, a kurkuma, a vörösáfonya, a gránátalma, a fekete áfonya, a datolya, a dinnye, a narancslé, a barna rizs, a quinoa, és a teljes kiőrlésű tésztafélék.
 
Sejtszintű gondoskodás

Az emberi szervezet egyik extrém módon fontos anyaga a Q10 koenzim, amely fontos része a sejtek mitokondriumának, mely fontos szerepet játszik az energia ételekből történő kinyerésében. Nagy mennyiségű Q10 koenzim található a szív, a tüdő és a máj szöveteiben, mivel ezek a szervek sok energiát igényelnek a megfelelő működéshez. A mitokondrium testünk összes sejtjének helyettesíthetetlen “erőműveként” működik. A Q10 koenzimet részben közvetlenül a szervezetünk állítja elő. A termelt mennyiség azonban fokozatosan csökken a kor előrehaladtával. A hiányát okozhatja az úgynevezett sztatinok szedése, melyek a koleszterinszint csökkentésére kifejlesztett gyógyszerek. Vannak bizonyos ételek, melyek tartalmaznak Q10 koenzimet, de általában hatástalan mennyiségben fogyasztjuk ezeket. Ezért az étrendkiegészítőkben találhatjuk meg a megoldást, melyek tartalmaznak jóminőségű Q10 koenzimet, és elérhetőek webshopunkban.