Szív problémák: A stressz a felelős

Szív problémák: A stressz a felelős

Publikálva: 07.06.2018

Nézet: 18

Váratlan szakítás, egy szerettünk elvesztése, természeti katasztrófák – ezek és ezekhez hasonló események nemcsak a lelkünket traumatizálják, hanem a szívünket is. Egy hirtelen trauma akár szív elégtelenséghez is vezethet.

Az ún. összetört szív szindróma nem egy mesterkélt kifejezés a boldogtalan szerelemről egy romantikus regényben, hanem egy valós tudományosan alátámasztott jelenség. A szakértőknek egy külön kifejezése is van erre, takotsubo cardiomyopathia. Ez a név a japán polipcsapda szóból származik, amelynek alakja hasonlít szindróma által érintett szív bal kamrájához. A tünetek hasonlítanak a szívinfarktuséhoz, és mint hirtelen szív leállás, azonnal orvosi beavatkozást igényel. Az összetört szív szindróma tízszer jobban érinti a nőket, mint a férfiakat.

A stressz hormonok foglyai vagyunk

Életünk során mindannyiunk találkozik nehéz helyzetekkel, melyre mindannyiunk máshogy reagál. Egyesek könnyedén túlesnek ezeken, vannak viszont, akik jóval érzékenyebben reagálnak. Az utóbbi esetben ennek egészségügyi következményei is vannak – gyengül az immunrendszer, az izmok elgyengülnek, emelkedik a szívverés és a vérnyomás, a testünket elárasztják a stressz hormonok. Az andrenalin és a noradrenalin szint egekbe szökkenése lehet az egyik lehetséges oka a szívinfarktusnak az orvosok szerint. Szerencsére, ha a kezelés időben megkezdődik, akkor nem áll fenn a veszélye  állandó következményeknek.

Tanuljuk meg kezelni a negatív érzéseinket

Nem könnyű mindig elkerülni a stresszt. Viszont vannak módszerek arra, hogy megvédjük szívünket az „összetöréstől”. A legfontosabb, hogy ne fojtsuk el a negatív érzéseinket. Legszívesebben üvöltene? Akkor üvöltsön. Nem tudja visszatartani a könnyeit? Akkor ne tartsa vissza. Ha szabadon hagyja távozni érzéseit, akkor szervezete jobban fog reagálni a stresszre. Máskülönben az érzések csak gyűlnek és gyűlnek legbelül, amíg egy nap fel fog robbanni, nagy károkat okozva bennünk. Általánosságban mindenki számára fontos, hogy megfelelően aludjon és pihenjen eleget. A szabadidős tevékenységek és a szeretteinkkel töltött idő mindig jó segítség.

Tartsa a szívét jó formában

A táplálkozás szintén nagy szerepet játszik. Az ideális étrendnek tartalmaznia kell összetett szénhidrátokat (teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket), fehérjét, elegendő mennyiségű vitaminokat és ásványi anyagokat (zöldség, gyümölcs) és végül, de nem utolsó sorban minőségi zsírokat, különösen omega-3 zsírsavat. Ezeknek a zsírsavaknak a megfelelő mennyiségű fogyasztása segít megőrizni a szív egészségét.