PMS, azaz a premenstruációs szindróma

PMS, azaz a premenstruációs szindróma

Publikálva: 05.12.2018

Nézet: 11

Amit már a bevezetőben érdemes leszögeznünk, az az, hogy a premenstruációs szindróma egy valós, kellemetlen tünetekkel járó, fájdalmas állapot. Aki ezt egyfajta női hisztinek, vagy nyavalygásnak könyveli el, bizony tévúton jár. A testi tünetek mellett lelki problémák is felléphetnek, azonban jó hír, hogy a PMS kezelésére már létezik megoldás.

Fájdalmas tünetek

Megdöbbentő adat, de igaz: a nők több mint nyolcvan százaléka élete során legalább egyszer megtapasztalja a menstruáció előtt fellépő kellemetlen, sokszor nagy fájdalommal járó tüneteket. Leginkább a 20 és 40 éves kor közötti hölgyek érintettek a problémával, azonban nincs kizárva, hogy a tünetek már fiatalabb korban jelentkeznek. A kiváltó okok még nincsenek konkretizálva, azonban minden jel arra utal, hogy a változó hormonális állapot miatt jelentkeznek a kellemetlen mellékhatások általában a havi vérzést körülbelül hét nappal megelőzve. Bár már több mint százféle panaszt tartanak számon, a legjellemzőbb tünetek a fokozott mellérzékenység, a szédülés, a mély alhasi fájdalom és a hányinger. Nem csak fizikai tüneteket produkál, ugyanis sok PMS-ben szenvedő panaszkodik szorongásra és ingerlékenységre. A helyzetet tovább nehezítheti, ha a családban jelen van a depresszióra való hajlam. A felmerülő problémák erősen rontják az életminőséget, egyes esetekben akár időszakos munkaképtelenséghez vezethetnek, hiszen a fájdalommal együtt álmatlanság is jelentkezhet az adott időszakban.

Mit lehet tenni?

Az első és legfontosabb feladat egy menstruációs naptár vezetése, aminek azért van nagy jelentősége, mert segítségével lehet megállapítani az egyes napokon tapasztalható ciklikusságot. Amennyiben a felmerülő problémák csak szórványosan bukkannak fel, megállapítható, hogy valószínűleg nem premenstruációs szindrómával állunk szemben. Ebben az esetben érdemes megvizsgáltatni a pajzsmirigy működését, lelki problémák esetén pedig szükséges felkeresni egy pszichiáter szakorvost. A PMS kezelésében jelentős eredményeket érhet el, aki aktív fizikai mozgás mellett dönt, ugyanis akár napi húsz perc sportolás is segítheti a hormonháztartás egyensúlyának fenntartását. Több kutatás is kimutatta, hogy a rendszeres testmozgást végzőknél jóval ritkábbak és enyhébbek a szorongásos tünetek. Emellett ajánlott kerülni a feldolgozott élelmiszerek rendszeres fogyasztását és törekedni kell a fokozott rostbevitelre. További nagy segítséget jelenthetnek a kalcium-, a magnézium- és a cinktartamú táplálék-kiegészítők, valamint az omega3 zsírsavat és B6 vitamint tartalmazó készítmények.