Miért szenvedünk a gyomorégéstől?

Miért szenvedünk a gyomorégéstől?

Publikálva: 18.09.2019

Nézet: 237

Valószínűleg jól ismered: égő fájdalom a torokban, mely savanyú vagy kesernyés szájízzel párosul. A gyomorégés (orvosi nevén pyrosis) általában nagy mennyiségű zsíros vagy fűszeres étel fogyasztása után jelentkezik és a néhány percestől a több órás időtartamon át tarthat, mely utóbbi igazán felejthetetlen élmény…

Mi játszódik le testünkben gyomorégéskor és miért olyan fájdalmas? Az úgynevezett reflux (a gyomortartalom nyelőcsőbe történő visszakerülése) a hibás, mely emésztés közben jelentkezhet. Ha nagymennyiségű emésztőnedv termelődik a reflux megjelenésekor, az erősen irritálja a nyelőcső nyálkahártyáját, mely égő érzés formájában jelentkezik. De miért áll elő a reflux és az emésztőnedvek túlzott termelése? Ennek számos lehetséges oka lehet.
 
Meggyengült nyelőcső-záróizom

Az egyik ok a savas béltartalomnak a gyomorból a nyelőcsőbe történő visszaáramlását meggátoló záróizom meggyengülése lehet. E gyengülést okozhatja a megnőtt hasüregi nyomás a terhesség alatt (ezért olyan gyakori a gyomorégés a kismamák körében), néhány gyógyszerfajta (magas vérnyomás vagy asztma elleni szerek, szívgyógyszerek és hormonális fogamzásgátlók), a gyomor fekély miatti lassabb kiürülése, izom- vagy kötőszöveti betegségek vagy a rekeszizom-sérv, amikor a gyomor egy része a meggyengült rekeszizom miatt áttüremkedik a mellüregbe. A gyomorégés gyakori lehet gyerekeknél és a növésben lévő serdülőknél is.
 
Óvatosan az esti túlevéssel

Az emésztőnedvek fokozott termelődését gyakran a kiadós ételek fogyasztása idézi elő, különösen este, amikor az emésztés lelassul. A kockázatosak közé sorolhatóak az olajban sült ételek, a füstölt húsfélék, a majonéz, a zsíros halak, a hagymafélék, a káposzta, a kelkáposzta, a bors, a keménytojás, a friss kenyér és a hüvelyesek, de az édességek, az alkohol, a fűszeres ételek, a túl forró vagy épp túl hideg fogások, bizonyos kávéfélék, és a szénsavas italok is.
 
Evés utáni cigaretta? Semmiképp!

A gyomorégés egyik szintén tipikus kiváltó oka a stressz. Amikor feszültséget élünk meg, gyomrunk görcsbe rándul, és fokozott savtermelésbe kezd. A nyelőcső-záróizomra ugyancsak negatív hatással van a dohányzás. A legrosszabb, amit tehetsz, hogy rögtön a kiadós evés után rágyújtasz. Ironikus, hogy az emberek gyakran ezt teszik, mert azt hiszik, ez segíti az emésztést. Az eredmény azonban épp az ellenkezője. A gyomorégés a túlsúlyos embereknél is gyakori, mivel szöveteik nagyobb nyomást fejtenek ki a gyomorra és a nyelőcső-záróizom nem bírja ezt a terhelést.
 
Bevált módszerek gyomorégés ellen
 
  • Egy pohár frissen facsart citromlé. Savanyú íze ellenére a citrom nagyon hatékony lúgosítóként működik, mely képes semlegesíteni a gyomrunkban túlzott mennyiségben keletkezett sósavat
  • Gyömbértea. A gyömbérnek antibakteriális és gyulladásgátló hatása van. Fogyaszd megelőző jelleggel napi 2-3 alkalommal étkezések között.
  • Egy pohár langyos víz két evőkanál almaecettel. Gyorsítja az emésztést és segít elnyomni a gyomorégés okozta fájdalmat.
  • Burgonya frissen préselt leve (facsarógéppel is csinálhatod). Lúgosít és kiválóan fékezi meg a gyomorégést. Fogyassz egy keveset naponta négyszer, üres gyomorra, étkezések között.
  • Egy marék mandula. Ez a ropogós rágcsálnivaló segíti az emésztést és nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, melyek semlegesítik a gyomorsavat.
  • Egy pohár víz egy teáskanál szódabikarbónával. Ez az erős lúgosító garantáltan semlegesíti a gyomorsavat.
  • Egy gerezd fokhagyma. Beltartalma a gyömbéréhez hasonló. Ha támad a gyomorégés rágcsálj el egy friss gerezdet.
 
A 20 perces szabály

Ha túl gyorsan eszel, az emésztőrendszernek nincs elég ideje jelzést küldeni az agynak, hogy tele van. Ezért tovább és tovább eszel, melynek eredményeként sokkal többet fogyasztasz el, mint kellene. A gyors evés továbbá megduplázza az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, nem is szólva az egyéb problémákról, mint a gyomorégés. Annak érdekében, hogy a megfelelő mennyiségű ételt fogyassz, hogy élvezd az evést, és hogy ne károsítsa az egészségedet, tölts legalább 20 percet a tányér fölött. Ez pont annyi idő, mely alatt az agyad megkapja a jelet, hogy elég volt.