Mennyi és milyen vitaminra van szüksége a gyereknek?

Mennyi és milyen vitaminra van szüksége a gyereknek?

Publikálva: 09.06.2020

Nézet: 193

Szervezetünknek minden életkorban eltérő mennyiségű vitaminra van szüksége – ez különösképpen igaz a gyerekekre, hiszen esetükben szűkebb a határ.

Teljesen eltérő az optimális bevitel egy csecsemő esetében, mint egy néhány éves gyermeknél. A gyerekek vitaminellátása mindezek mellett azért is hangsúlyosabb, mert egy esetleges hiányállapot fellépése akár a kicsi növekedésében, fejlődésében is negatív szerepet játszhat, amit könnyen elkerülhetünk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az életkorához viszonyítva mennyi vitaminra van szüksége. Cikkünkben összeszedtük, hogy mely életkorban mennyi vitamin javasolt a gyerekeknek.

Csecsemőkorban

A csecsemők vitaminháztartása nagyban függ az édesanya étrendjétől és vitamin bevitelétől. Ha az anyuka vitamindúsan táplálkozik, a baba minden vitamint és tápanyagot megkap az anyatejből, így legfeljebb a D-, és a K-vitamint szükséges pótolni. Az anyatej ugyanis csak igen kevés D-vitamint tartalmaz, K-vitamint pedig egyáltalán nem, és a K-vitamint a baba szervezete sem állítja elő az első hónapokban, így elengedhetetlen azt hozzátáplálással pótolni. A babának a megfelelő növekedés érdekében több D-, A-, és C-vitaminra van szüksége, illetve jódból és kalciumból is többszörös mennyiséget igényel a szervezetük. Ennek ellenére, ha rendben van az édesanya táplálkozása, akkor nincs szükség további készítmények szedésére neki sem, és a babának sem.

1-3 éves korban

A kicsiknek ebben a korban is több vitaminra van szükségük az ideális fejlődéshez, illetve fontos odafigyelni a vasbevitelre, mert bármennyire is furcsa egy 1-2 éves gyermeknek szinte ugyanannyi vasra van szüksége, mint egy 6 évesnek. Ilyen korban gyakori a vashiányos állapot, melynek egyértelmű tünete lehet a kedvetlenség, töredezett haj és köröm, illetve a rossz koncentráció. Egy ilyen idős gyermeknek az alábbiak szerint alakul a napi vitaminszükséglete:
 
  • A-vitamin: 300-400 mcg (µg)
  • C-vitamin: 45 mg
  • D-vitamin: 15 mcg (µg)
  • Vas: 9 mg
  • Kalcium: 600 mg
  • Foszfor: 600 mg
 
4-8 éves korban

Ebben a korban még mindig magas a vitaminszükséglet, melynek pótlása ideális esetben zöldségekkel és gyümölcsökkel megoldható, viszont sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy ebben az időszakban a gyerekek korántsem hajlandóak annyi vitamindús ételt fogyasztani, amennyit kellene. Így szülőként egyéb trükkökhöz kell folyamodnunk, hogy mégis meglegyen a kellő vitaminbevitel. Nem ritka, hogy hatásos olyan ételeket készíteni, mely elrejti a zöldségeket, de ha ez mégsem működne, akkor bátran vegyük le a drogériák polcairól az ennek a korosztálynak szánt multivitaminokat. Az optimális vitaminbevitel az alábbiak szerint alakul:
 
  • A-vitamin: 500 mcg (µg)
  • C-vitamin: 50 mg
  • D-vitamin: 15 mcg (µg)
  • Vas: 10 mg
  • Kalcium: 700 mg
  • Foszfor: 600 mg
 
9-13 éves korban

A serdülőkor küszöbén tovább nő a vitamin igény, mivel továbbra is növekedésben van és rendkívüli változásokon megy keresztül a gyerekek teste. A megnövekedett energiaszükséglet mellett magasabb vitaminbevitelre is szükségük van, amit a korábbi korcsoporthoz hasonlóan az a legjobb, ha a zöldség – gyümölcs fogyasztással növelünk meg. Azonban, ha ez nem megy, akkor szintén válogathatunk különböző ízesítésű és állagú multivitaminok közül. A hirtelen növekedés miatt érdemes külön figyelmet fordítani a kalcium bevitelre, amiből szinte dupláját igényli a szervezet. A korosztálynak megfelelő vitaminszükséglet az alábbiak szerint alakul:
 
  • A-vitamin: 700 mcg (µg)
  • C-vitamin: 50 mg
  • D-vitamin: 15 mcg (µg)
  • Vas: 10-12 mg
  • Kalcium: 1300 mg
  • Foszfor: 775 mg
A gyerekek vitaminszükséglete az életkornak megfelelően erősen eltér, de kellő odafigyeléssel az igényeikhez mérten tudjuk szülőként adagolni és biztosítani ezzel a megfelelő fejlődésüket, és a kellő védelmet.