Hogyan kezeljük a menopauza tüneteit?

Hogyan kezeljük a menopauza tüneteit?

Publikálva: 18.10.2019

Nézet: 355

A menopauza minden nő életének természetes szakasza és nem olyasmi, amitől félni kellene. A legfontosabb az, hogy hogyan oldjuk meg azokat a kellemetlenségeket, melyeket a nemi hormonok szintjének csökkenése okoz. Ez az ugyanis, ami a leginkább zavar minket.

Amikor a petefészkek aktivitása és a hormontermelés csökken, a női test sok olyan változáson megy keresztül, melyek a menstruációs ciklus megszűnéséhez vezetnek, és megtörténik az átmenet a nő életének termékenység utáni fázisába. Körülbelül a nők harmada csak a menstruációs ciklus fokozatos megszűnését tapasztalja, míg maradék kétharmaduk hosszabb-rövidebb ideig bizonyos zavaró tünetekkel kerül szembe, mint a hőhullámok, az izzadás, az erős szívdobogás és a hangulatingadozások. Ugyanekkor a hormontermelés csökkenésével a degeneratív betegségek (különösen az érelmeszesedés és a csontritkulás) kockázata növekszik. Ez annak köszönhető, hogy az ereket a meszesedéstől és a csontok szerkezetét a gyengüléstől védő nemi hormonok termelése fokozatosan abbamarad. Szerencsére számos módon vigyázhatunk testünkre a menopauza ideje alatt és az elkerülhetetlen változások után is.

Növeld a kalcium- és magnéziumbevitelt

Kerülendők a koffein, az édesség, a fűszeres ételek, a forró levesek és a forró italok, melyek esetleg hőhullámokat és hangulatváltozást okozhatnak, illetve a vér savasodásához vezethetnek, mely később a kalcium csontokból való kikerülését eredményezheti. Ezek helyett fogyassz több olyan ételt, mely gazdag azokban az esszenciális zsírsavakban, melyek hozzájárulnak az egészséges agy- és szívműködéshez és a vérben található zsírok megfelelő szintjéhez. E zsírsavak leginkább a tengeri halakban (lazac, makréla, hering, pisztráng), és a hidegen sajtolt növényi olajokban találhatóak meg.
A főleg kalciumból felépülő csontok minősége szoros összefüggésben van a kalcium-, és a D-vitamin-bevitellel is. Utóbbi a napfény hatására természetes módon keletkezik a bőrünkben. Viszont ahogy öregszünk, a D-vitamin-szükségletünk is növekszik és ezért javallott az étkezési szokásainkkal is támogatni a szervezetünket. A gazdag D-vitamin-források közé tartozik a hal, a sajt, a tojássárgája, a máj és az élesztő. A menopauza során magnéziumot szintén érdemes pótolni. A magnézium és a kalcium egymáshoz viszonyított arányának is megfelelőnek kell lennie a testünkben, mivel maga a kalcium okozhat magnéziumhiányt, míg a túlzott mennyiségű magnézium is akadályozhatja a kalcium felszívódását. A magnéziumban gazdag ételek közé tartozik például a teljes kiőrlésű tészta, a banán, a krumpli, a narancs, a datolya, a szárított sárgabarack és a spenót.
 
Bízz a fitohormonok hatásában

A legtöbb menopauzához kapcsolódó tünetet a hormonok elégtelen, vagy alacsony szintje okozza. Ezért ajánlott olyan ételek fogyasztása, melyek fitoösztrogéneket tartalmaznak. Ezeknek a vegyületeknek a szerkezete hasonló a női nemi hormonokéhoz, így hozzájárulnak a hormonális egyensúly helyreállításához, továbbá segítenek a menopauza tipikus gondjain is. Ellentétben a szintetikus hormonokkal a fitohormonoknak nincsenek mellékhatásaik, ezért kiváló alternatívái vagy kiegészítői a hormonterápiás kezeléseknek. A fitohormonok a szójában és szójakészítményekben, a krumpliban, a teljes kiőrlésű gabonákban, a céklában, a zöldbabban, a fokhagymában, a retekben, a babban, a répában, a gránátalmában, a datolyában, kesudióban és a lenmagban találhatóak meg. A hormonális egyensúlyra pozitív hatással vannak továbbá bizonyos gyógynövények, például az angyalgyökér (Angelica sinensis), a vörös lóhere, a komló, a fürtös poloskavész, a jamgyökér és a berkenye, melyek képesek enyhíteni a hőhullámokat, az izzadást és az irritációt.
 
Szánj napi fél órát mozgásra

Számos kutatás bizonyítja, hogy a rendszeres testmozgást végző nők sokkal könnyebben birkóznak meg a menopauzával. Ezért érdemes minden nap legalább fél órát valamilyen fizikai aktivitásra szánnod. A rendszeres testmozgás jót tesz a szívnek, mely, ahogy korábban említettük, fokozott kockázatnak van kitéve a menopauza ideje alatt. A mozgás továbbá a testet és az elmét is jóformában tartja, arról nem is szólva, hogy segít megakadályozni a csontritkulás kialakulását. Viszont nem szabad semmi olyat erőltetni, amit megutálnál. Válassz olyan mozgásformát, ami tényleg érdekel és örömet okoz neked. Biciklizés, úszás, tánc, kocogás és jóga, ezek a leghasznosabb sportok között vannak.

Webshopunkban szabadon hozzáférhetőek továbbá jóminőségű étrend-kiegészítők, melyek megfelelő arányban tartalmaznak kalciumot és magnéziumot, valamint D- és B6-vitaminokat. A hatóanyagok e kombinációja segíti azon vegyületek felszívódását, amelyek fontosak az egészséges csontok és izmok, és az immunrendszer megfelelő működésének fenntartásában.