Az óraátállítás egészségügyi hatásai

Az óraátállítás egészségügyi hatásai

Publikálva: 24.10.2019

Nézet: 472

Október 27-én kezdetét veszi a téli időszámítás, amikor is 1 órával vissza kell állítani az óránkat. Bár most egy órát nyerünk, az emberek többsége mégsem maradéktalanul elégedett.

Elsősorban gazdasági okokból közel 40 éve van óraátállítás Magyarországon, melyet 2001 óta egységes irányelvek szabályoznak az Európai Unióban. Bár csekély mértékűnek tűnhet elsőre a változás, mégis komoly egészségügyi kockázatai vannak az átállításnak.

Belső óra

Minden ember életritmusát belső órája határozza meg. Ez szabályozza a biológiai funkciókat, melyek a nap folyamán változnak (vérnyomás, pulzusszám, a testhőmérséklet). A biológiai óra kismértékű ingadozása is hatással van az egészségre mindaddig, míg a szervezet nem alkalmazkodik a változásokhoz.

Az alkalmazkodáshoz szükséges idő egyénenként elér: van, akinek elég pár nap, míg másoknak akár 14 nap is kell. Bár tudományosan nincs alátámasztva az óraátállítás egészségkárosító hatása, azt mindenképpen elmondhatjuk, hogy sokaknál kellemetlenséget okoz.

Hatásai

A téli óraátállítás hatására sokan hamarabb kelnek és korábban fekszenek le aludni, fáradékonyabbnak érzik magukat eleinte. Különösen zavaró ez azok számára, akik alvási nehézséggel bajlódnak, illetve kiemelten érinti a gyermekeket és az idősebbeket. 

A külső és belső óra nincs összhangban, így a kövezkező tünetek jelentkezhetnek:
  • Fáradékonyság
  • Kedvetlenség
  • Emésztési gondok
  • Étvágytalanság
  • Alvással kapcsolatos problémák
  • Ingerültség

Hogyan segíthetünk a könnyebb átálláson?

Az átállás alatt nagyobb türelemmel legyünk magunkkal szemben, halasszuk el a nem határidős feladatokat és adjunk időt a szervezetünknek. Ha lehet, inkább járjunk munkába pár napot tömegközlekedéssel és hagyjuk otthon az autót, mivel ezekben a napokban hajlamosabbak vagyunk a figyelmetlenségre, amit jó elkerülni az utakon. 

A pihentető alvás érdekében kerüljük lefekvés előtt az élénkítő hatású készítményeket (pl. kávé, tea), alkalmazzunk relaxációs technikákat és TV helyett inkább olvassunk kicsit az ágyban.

Érdemes valeriana és komló tartalmú étrend-kiegészítőket is szedni ezekben az időszakokban, hiszen ez a két természetes hatóanyag (valeriana és komló) hozzájárulnak az idegrendszer megnyugtatásához és támogatják a minőségi alvást.

Webshopunkban elérhető RelaxWell termékünk egy kiváló minőségű, természetes hatóanyagokon alapuló étrend-kiegészítő, amely L-theanint, valamint Valeriana- és komlókivonat kombinációját tartalmazza. Szerezd be most és gondoskodj a pihentető alvásról!