5 tipp az őszi fáradtság ellen

5 tipp az őszi fáradtság ellen

Publikálva: 20.09.2020

Nézet: 2

Úgy érzed, hogy bárhol és bármikor el tudnál aludni? Egy kávé nem elég a teljes ébredéshez reggelente? Kedvetlenné tesz a borongós idő? Ha ezek közül bármelyik is jellemző a napjaidra, akkor nagy valószínűséggel az őszi fáradtság tüneteivel állsz szemben. Amikor már érezhetően rövidülnek a nappalok és csökken a hőmérséklet, sokunknak kell szembenéznünk az állandó fáradtságérzettel, ami a hangulatunkra is hatással van.
 

Az őszi fáradtság egyik fő oka a hormonrendszerünkben keresendő, ősszel ugyanis a fáradtságért felelős melatoninszint megemelkedik, aminek a hatására csökken a szerotoninszint, amit „boldogsághormonnak” is szokás nevezni. A felborult egyensúly miatt pedig fáradtabbnak és levertebbnek érezhetjük magunkat, sokszor mégsem tudunk elaludni. Mindezt fokozza, hogy a hűvösebb időben egyre kevesebbet vagyunk a friss levegőn, illetve kevesebbet mozgunk, ami szintén fáradtságérzethez vezet.

Hogyan szállj szembe az őszi fáradtsággal?

Ne felejts el inni!

Vége az izzasztó nyárnak, így elképzelhető, hogy kevesebb folyadékot kívánsz, nem szomjazol meg olyan hamar. Ennek ellenére ne hanyagold a folyadékfogyasztást, mert észrevétlenül is vízhiányos állapotba kerülhetsz, aminek következtében csökken a koncentráció és a teljesítőképesség, továbbá fokozódik az álmosságérzet. Ne csak akkor igyál, amikor szomjas vagy; legyen a kezed ügyében egy pohár víz vagy limonádé, és amikor teheted, kortyolj belőle.

Irány a friss levegő!

Ha hétköznap nem is fér bele az idődbe, hogy nagyobb sétákat tegyél, akkor is ügyelj rá, hogy legalább húsz percet legyél a szabadban. Ha teheted, menj gyalog munkába, ha otthon dolgozol, akkor pedig a kávészüneteket tartsd a teraszon vagy a kertben. És hétvégén se felejtsd magad a kanapén, indulj útnak akár nagyobb kirándulásokra is. Nem csak a friss levegő, de a testmozgás is jót fog tenni. Ha aktívan sportolsz, akkor lehetőleg válassz olyan edzést, ami végezhető a szabadban, és amíg az időjárás engedi, végezd kint a gyakorlatokat.

Ügyelj arra, hogy mit eszel!

Az ősz igen kedvező gyümölcsök terén, hiszen ilyenkor frissen elérhető a szőlő, az alma, a szilva, melyek tele vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal, illetve fruktóz tartalmuk plusz energiát ad. Bátran fogyaszd bármelyiket akár görög joghurtba keverve némi goji bogyóval vagy banánnal kiegészítve tízóraira vagy uzsonnára. A gyümölcsök mellett pedig fogyassz lencsét vagy quinoát, amelyek amellett, hogy ízletes köretként szolgálnak, kiváló energetizáló ételek.

A vitaminok pótlása minden évszakban fontos, ősszel azonban érdemes még nagyobb hangsúlyt fektetni rá. Akár egyetlen nyitva felejtett ablak is okozhat komoly megfázást, ha nem elég erős az immunrendszered. Természetesen az immunrendszer normál működésének számos összetevője van, de tudatosan is támogathatod azt, ha odafigyelsz a megfelelő mennyiségű A-, C- és D-vitamin, valamint cink és szelén fogyasztására. Ha a kellő testmozgás, a változatos étrend és a friss levegő ellenére is folyton fáradt vagy, érdemes elgondolkozni a vitamin- és ásványianyag bevitel étrend-kiegészítőkkel történő kiegészítésén.

Ne zárkózz be!

Igaz, kint egyre hidegebb van, és az íróasztalnál ülve könnyen megfázhatunk, ennek ellenére mégis fontos, hogy szellőztess. Egy kis friss levegő csodákra képes, hiszen az agy megfelelő működéséhez elengedhetetlen az oxigén. Érdemes naponta akár többször is szellőztetni, és „lecserélni” az állott levegőt, hiszen az tele van szén-dioxiddal, ami csak még álmosabbá és levertebbé tesz.